BIG6….. BIG WHAT?

Steeds vaker wordt er in berichten gesproken over de BIG6. Regelmatig kijken mensen in het onderwijs je dan aan met de vraag: “BIG6 (BIG SIX), waar heb je het over?” Ook in het nieuwe spel Friendshake van de HAN in samenwerking met Hyves wordt gebruik gemaakt van de BIG6.

www.hanfriendshake.nl

De BIG6 is een stappenplan dat specifiek voor het onderwijs is ontwikkeld. Volgens deze methode zijn de zes belangrijkste informatievaardigheden:

1. het probleem definiëren

2. de zoekstrategie kiezen

3. informatiebronnen opsporen

4. de informatie verwerken

5. informatie van meerdere bronnen samenbrengen

6. evalueren

Als je alle stappen van de BIG6 adequaat kunt uitvoeren ben je informatievaardig. Het oplossen van een informatieprobleem moet als een geheel worden aangeleerd. Dit betekent voor het onderwijs de toepassing van een “hele taak” benadering. Vergelijk het met een puzzel. Die moet je ook eerst als geheel op een plaatje zien en dan kan je de 1000 stukjes in gaan passen. Zonder plaatje wordt het een hele lange ‘klus’.

Hierin komt het gehele proces van behoefte aan informatie tot verwerking van de gevonden en geleerde informatie in één keer aan bod (zie http://www.big6.com/).

Hoewel mijn dochter pas in september naar het voortgezet gaat heb ik haar wel gevraagd om de Friendshake te doen. Ze heeft 7 vriendinnen uit haar klas gevraagd mee te doen. Ben benieuwd hoe haar profiel scoort op de kenmerken:

open – cognitief vermogen – zorgvuldig – extravert – stabiel – vriendelijk

(wordt vervolgd)

 

Advertenties
Explore posts in the same categories: Persoonlijk, Studenten

2 reacties op “BIG6….. BIG WHAT?”


  1. Interessante benadering de BIG6. In mijn eigen lessen in de mediawijsheidweek die ik dit jaar voor de 3de keer ga organiseren aan de ICT-Academie van het Koning Willem I College merk ik keer op keer dat onze studenten niet of nauwelijks in staat zijn om goed te zoeken, in te schatten of een bron daadwerkelijk betrouwbaar is, et. cetera. Een belangrijke opgave voor het onderwijs.

    Zie ook deze post voor het materiaal dat ik gemaakt heb hiervoor, en mijn eigen leermomenten.

  2. masjavanfruchten Says:

    Uit reacties van collega’s blijkt inderdaad dat het lijkt alsof de studenten alles al weten van ICT, maar vaak blijkt dat ze maar enkele mogelijkheden benutten. En klakkeloos copy/paste toepassen. Er zullen inderdaad nog flinke stappen gezet moeten worden om het als een vanzelfsprekend onderwijsonderdeel te laten zijn.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: